Schemalägg dina inlägg och spara tid
Många ansvariga för sociala medier kämpar för att hålla jämna steg med det inflöde av nytt innehåll som kommer in varje dag. Det finns inget sätt att vara överallt samtidigt, så det blir nödvändigt att dela upp sin tid och uppmärksamhet på flera olika plattformar. Man kan därför enkelt schemalägga inlägg i förväg, som underlättar processen genom att spara tid på innehållsskapande. Det ger i gengäld utrymme för mer kreativitet i enskilda inlägg och mer tid för andra manuella marknadsföringsuppgifter.
Vad schemaläggning av inlägg i sociala medier innebär
Sociala medier är en viktig del av varje företags marknadsföringsstrategi. Inlägg i sociala medier kan hjälpa dig att öka din publik, öka engagemanget och visa upp ditt varumärke. Med schemaläggning av inlägg i sociala medier kan du automatisera processen med att publicera inlägg för ditt företags räkning på olika plattformar. Denna taktik frigör tid för att du ska kunna fokusera på andra uppgifter eller låta dig ägna mer tid åt att engagera dig med följare.
Att schemalägga inlägg i sociala medier innebär att du använder ett verktyg för schemaläggning av sociala medier. Detta gäller för olika sociala medieplattformar som Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn med flera.
Varför schemalägga inlägg i sociala medier
Att schemalägga inlägg i sociala medier är ett utmärkt sätt att spara tid och öka produktiviteten. Med alla de olika sociala medieplattformarna kan det vara svårt att hinna med allt utan att offra dina andra ansvarsområden. Därför genom att schemalägga dina inlägg på olika publiceringsdatum och tider, då du vet att du inte kan vara på sociala medier (helger eller på semestern), kan du bli mer effektiv.
Om du vill använda dem fullt ut måste du lära dig att hantera din tid på ett bra sätt. I och med det så att du kan hänga med utan att offra dina andra ansvarsområden.
Fördelarna med att schemalägga inlägg i sociala medier
Så när det gäller marknadsföring av produkter och tjänster, är sociala medier ett av de viktigaste digitala marknadsföringsverktygen för detta. Sociala medier gör det möjligt för företag att nå sin publik genom att använda inlägg, videor, hashtags, omröstningar, tävlingar, kommentera på andras inlägg och så vidare.
Fördelarna har visat sig att schemaläggning av inlägg kan bidra till att bibehålla kontinuitet och där igenom, öka engagemanget.
Här listar vi fem fördelar med schemaläggning:
1. Det sparar tid
Sociala medier gör det möjligt för oss att hålla kontakten med människor från hela världen, men det kan ta mycket tid i anspråk. Om du driver ett företag har du kanske inte tid att posta på sociala mediekanaler varje dag. Att schemalägga inlägg i förväg genom ett schemaläggningsverktyg som Hootsuite sparar din tid.
2. Du kan göra det var som helst
Med sociala medier som ständigt förändras och utvecklas kan man inte veta vilken ny trend som kommer att vara den stora grejen om en månad eller två. Därför är det viktigt att hålla sig uppdaterad om nya trender och hålla ditt innehåll relevant. Att schemalägga inlägg i din kalender kan hjälpa dig att göra just det!
3. Du kommer inte att missa något
Fördelarna med att schemalägga dina sociala medier är att du kan oroa dig mindre för när du ska publicera. Du missar inget genom att schemalägga dina inlägg. Du behöver inte känna dig som en social media manager för att det inte går att göra allt på en dag med ett enkelt schemaläggningsverktyg.
4. Du är organiserad
Schemaläggning av sociala medier håller dig mer organiserad eftersom du inte kommer att posta flera gånger om dagen, så du kan spendera mindre tid på dina sociala medier. Du får också tid att fokusera på andra saker. Vem har möjlighet att posta dygnet runt.
5. Det är mindre stressigt
Slutligen är att oavsett om du är egenföretagare eller proffs på marknadsföring, så finns det många anledningar till varför det är viktigt att schemalägga dina inlägg på sociala medier. Att optimera dina inläggstider kan göra skillnaden mellan att försvinna i bruset eller hitta nya följare. Dessutom sparar innehållsplanering tid så att du kan fokusera på andra saker.
Nackdelarna med att schemalägga inlägg i sociala medier
Det är inte ovanligt att användare av sociala medier känner sig otroligt frustrerade och överväldigade av alla de uppgifter de har på sitt bord. Likaså är ofta en av de första uppgifterna som inte tas upp till behandling de som rör sociala medier. Att schemalägga inlägg på sociala medier kan hjälpa till mycket, men nackdelen är att det löser inte den del där du aktivt måste följa upp, och engagera dig med din publik, som att svara på kommentarer.
Schemaläggningsverktyg hjälper dig att spara tid, men emellertid krävs det fortfarande att du skapar inlägg. Det är därför många företag använder sig av en sociala medieransvarig som hjälper dem. Det kan antingen vara en anställd eller outsourcad till en marknadsföringsbyrå som tar hand om hela tjänsten. Fördelen att lägga ut det på en byrå för sociala medier kan du få dina inlägg i sociala medier gjorda i tid.
Och när du kan få inläggen i rätt tid, kan du vara säker på att du kommer att kunna locka fler följare och generera fler leads och försäljning.
Sammanfattning
Avslutningsvis så är sociala medier ett landskap som ständigt utvecklas och förändras snabbt. På så sätt måste företag hålla sig uppdaterade med de senaste trenderna och ta hänsyn till olika plattformar så att de kan nå sin målgrupp. Att schemalägga inlägg i sociala medier hjälper dig att spara tid och organisera din strategi för sociala medier, men kan aldrig ersätta behovet av att skapa innehåll.
Slutligen, hur schemalägger du?
Vanliga frågor och svar
Kan jag schemalägga inlägg automatiskt?
Ja, det kan du. Med Facebooks och LinkedIns (om du använder de sociala medierna) schemaläggare kan du schemalägga inlägg som ska publiceras i framtiden. Du kan ange ett datum och en tid för när ditt inlägg ska publiceras, eller så kan du ange ett datum och en tid för när ditt inlägg ska publiceras för din räkning vid en viss tidpunkt varje dag.
Hur mycket tid ska jag avsätta för inlägg i sociala medier?
Sociala medier bör inte ta upp mer än en timme av din dag. Det är viktigt att komma ihåg att sociala medier är en form av marknadsföring, så det är viktigt att ha en plan för vad du ska publicera. Detta kommer att hjälpa dig att hålla dig på rätt spår med din publiceringsstrategi.
Vilken är den bästa tiden på dagen att lägga upp på sociala medier?
Den bästa tiden att lägga upp på sociala medier är under morgontimmarna. De mest aktiva tiderna är mellan 9 och 12 på morgonen. Men detta beror på också din målgrupp och vilket innehåll du publicerar.
Hur ofta ska jag publicera inlägg?
Det beror på vilken typ av innehåll du publicerar, men det är i allmänhet bäst att inte publicera mer än en gång om dagen om man är företag.
Hur schemalägger jag inlägg?
För att schemalägga inlägg kan du använda olika schemaläggare för sociala medier. Många sociala mediekanaler har egna schemaläggningsfunktioner, till exempel Facebook.
Hur vet jag vilka inlägg som fungerar bra?
Du kan använda Facebook Insights-verktyget för att se vilka inlägg som presterar bra eller andra verktyg och kanaler statistik.
Kan jag outsourca hanteringen av inlägg?
Du kan kontakta en firma som är experter på att hantera inlägg för sociala medier, som med expertis och utförande kan frigöra din tid för andra verksamhetsaktiviteter.