Så kan du få fler följare till ditt företagskonto på Instagram

av Antti Ekström | 2023-02-8 | Digitala annonser, Marknadsföringsstrategi, Sociala medier

Uppdaterad:
2023-08-08
Antal ord:
1389
Lästid:
7 minuter

Vill du ha många följare på Instagram? För att få fler följare till sin företagssida på Instagram så behöver man förstå strategierna för att lyckas. Många företag kämpar för att bygga en engagerad publik och för att få följare på Instagram.

Här ger vi dig tips och strategier för hur du kan öka engagemanget och där med få fler följare till din företagssida på Instagram. Specifikt så kommer vi att titta på hur man skapar högkvalitativt innehåll, hur man använder hashtags effektivt, och hur man interagerar med andra användare.

Genom att implementera dessa strategier och metoder kan du öka antalet följare och nå en större publik. Med rätt utförande, så kommer din företagssida att blir framgångsrik och engagerande.

Varför ska man ha många följare?

Ja, varför ska man ha många följare på sin företagssida? Är det inte bara en ytlig “show off”? Det finns bra skäl nämligen att sikta på att få många följare till sin Instagram. Att ha många följare på Instagram kan vara en stor tillgång för ett företag. Det fungerar som en plattform för att visa upp produkter, annonsera kampanjer och bygga relationer med kunder.

Ett högt antal följare hjälper också till att öka varumärkets synlighet och igenkänning, vilket resulterar i fler potentiella kunder. Dessutom kan företag använda Instagramföljare för att generera leads, driva webbplatstrafik och öka försäljningen. Genom att regelbundet engagera sig med sina följare kan företag skapa en gemenskap av lojala kunder, som kommer följarna att hålla varumärket i fokus i sitt framtida beslutsfattande. Men det är som med allt; kvantitet måste följas med kvalitet. Att ha många följare som inte är en relevant målgrupp eller engagerar sig med företagets innehåll, är inte mycket till värde. Så, i slutändan kan följare på Instagram hjälpa ett företag att utöka sin räckvidd, öka sin kundbas och nå sina mål.

Sex steg till att få fler följare till ditt företags Instagramsida

1. Utveckla en sammanhängande och igenkännbar varumärkesidentitet

Att utveckla en sammanhängande och igenkännbar varumärkesidentitet är avgörande för att få följare på Instagram. Det är viktigt att skapa en unik visuell stil som är lätt att känna igen och konsekvent i alla dina inlägg. Du bör välja en färgpalett och ett teckensnitt som är konsekvent i allt ditt innehåll och använda samma designmallar i dina berättelser och inlägg. Detta kommer att bidra till att skapa en igenkännbar stil som kommer att locka och engagera din publik.

2. Använd #hashtags strategiskt

Hashtags (exempelvis #mediadoer) är ett viktigt verktyg för att växa din företagssida på Instagram. Hasttags är fortfarande relevanta att använda idag, även om vissa säger att de har en mindre viktig roll från och med i dag. Men att de skulle ge fler visningar är där emot inte sant längre enligt Adam Mosseri, Head of Instagram. Men hashtags fyller fortfarande vissa funktioner. När de används strategiskt kan de hjälpa dig att nå en specifik publik och öka engagemanget med dina inlägg, genom att kategorisera innehållet rätt.

När du använder hashtags, som du inkluderar i dina inläggstexter, fokusera på att använda sådana som är relevanta för ditt företag och som är relativt populära. Detta hjälper dig att få kontakt med likasinnade målgrupper och potentiellt bygga relationer med potentiella kunder. För att hitta rätt hashtags, använd ett onlineverktyg som Keyword Tool för att hjälpa dig hitta hashtags snabbt och ta reda på hur populära de är. Du kan använda upp till 30 stycken hashtags på vanliga Instagraminlägg.

3. Samarbeta med influerare

Samarbeta med influerare (influencers) är ett alternativt sätt för att öka din räckvidd och bygga en mer engagerad publik. Influerare är människor som redan har en stor följarskara på sociala medier. Om du samarbetar med influerare kan du nyttja deras befintliga nätverk och locka fler följare till din egen företagssida. Se till att influerare du väljer passar bra för ditt varumärke och dess värderingar. Upprätta ett tydligt avtal med influerare som beskriver villkoren för samarbetet. Var medveten om att influerarsamarbeten kan vara en kostsam investering, så du bör se till att du får ett bra samarbete som leder till de önskade målen.

4. Publicera engagerande innehåll regelbundet

Att öka antalet följare på Instagram tar tid och ansträngning, men kontinuitet är nyckeln. Att publicera engagerande innehåll regelbundet är viktigt för att få människor till din sida och hålla dem intresserade av vad du har att erbjuda. Vilken typ av innehåll du publicerar beror på målen för ditt företag, men se till att inkludera användbar information, till exempel tips, tricks och resurser som är relevanta för din bransch. Använd dessutom relevanta hashtags för att hjälpa dina inlägg att nå en bredare publik och nå många nya potentiella följare. Videos är i dag en prioriterad typ av innehåll på Instagram, som ökar i popularitet där mot tidigare bilder som var det främsta innehållet på sociala medieplattformen.

5. Använd berättelser och interagera med andra konton

Att skapa berättelser och interagera med andra konton är ett bra sätt att uppmärksamma din företagssida på Instagram. Berättelser är ett utmärkt sätt att engagera sig med dina följare och låta dem lära känna dig och ditt varumärke. Se till att inkludera en uppmaning i dina berättelser (CTA, call-to-action) för att uppmana följare att besöka din sida, eller ännu bättre, interagera med ditt innehåll. Dessutom är det viktigt att nå ut till andra konton och engagera sig i deras innehåll. Detta hjälper till att bygga relationer och öka antalet följare till ditt företagskonto.

6. Överväg att göra Instagram-annonser

Instagramannonser kan vara ett annat alternativt effektivt sätt att öka antaler följare på din företagsprofil. Annonser kan skräddarsys för att rikta in sig på specifika målgrupper och erbjuda en hög grad av kontroll. De kan användas för att skapa varumärkesmedvetenhet, öka webbplatstrafiken, eller för att öka engagemanget på dina inlägg. Du kan också använda dem för att rikta kunder till dina produkter och tjänster eller för att driva leads. Att förstå de olika typerna av annonser, målen för din kampanj och de inriktningsalternativ som är tillgängliga för dig, är avgörande för att få ut mesta möjliga av annonseringen. Att ställa in en budget och mäta resultaten av dina kampanjer kan också hjälpa dig att få ut det mesta av din annonsinvestering. Att dra nytta av Instagramannonser kan vara ett bra sätt att hjälpa ditt företag att växa inklusive få fler följare.

Om du vill nå ut effektivt med annonser på Instagram, eller hantera dina sociala medier, så hör av dig till oss. Vi skapar annonserna till att rikta in dem med senaste metodiken och tekniken.

Sammanfattning

Att få fler följare din företagssida på Instagram är ett utmärkt sätt att nå ett brett spektrum av potentiella kunder. Det kräver tålamod, kreativitet, och konsistens för att bygga en engagerad gemenskap, men resultaten är värda ansträngningen. Genom att använda hashtags, skapa innehåll som resonerar med din publik, samarbeta med andra influerare och annonsera, så kan du skapa en engagerad följarskara och få fler följare.

Och till sist, varför inte; följ oss på Instagram!

Antti Ekström

Antti Ekström

Marknadsförare

Marknadsförare med stort intresse för digital och automatiserad marknadsföring samt företagande. Driver MediaDoer. Nätverka med mig på LinkedIn!
Föregående Nästa
7 sätt att generera leads på autopilot

7 sätt att generera leads på autopilot

Leads - en avgörande komponent för varje företags framgång. Men vad är egentligen leads och varför är det så viktigt? Inom affärsterminologi refererar leads till potentiella kunder som visat intresse för ditt företags produkter eller tjänster genom att lämna sina...

läs mer
Varför du ska ha en AI-chattbot på din webbplats

Varför du ska ha en AI-chattbot på din webbplats

Vill du förbättra kundupplevelsen på din företagswebbplats? Är du trött på att spendera tid och resurser för att hantera upprepade förfrågningar? Eller är du egenföretagare med alla bollar i luften? Lösningen på dina problem kan ligga i den senaste tekniska...

läs mer

Kostnadsfri kunskap för dig

Vi har ett växande bibliotek med guider, mallar, checklistor och annat inom marknadsföring, som du kan få tillgång till helt kostnadsfritt. Kolla in Resursbiblioteket här.

"

Redo att göra ditt företag synligare?

Redo att göra ditt företag synligare?

Att du hittade hit betyder att vi syns och det är något vi vill erbjuda företag att synas mer. Om ditt företag vill synas mer digitalt, så kan vi tillsammans med dig diskutera och offerera marknadsföringstjänster för att möjliggöra detta.

Skicka oss ett meddelande så hörs vi nu!